A videojáték-ipar új aranykora

Richter Péter 2025. július 18.

Piaci kilátások, főbb trendek és növekedési motorok

Idén az egyik legjobban teljesítő megatrend a videójátékgyártó cégekhez köthető. Lássuk mi van mögötte.

A videojátékok világa immár messze túlnőtt azon, hogy csupán szórakoztatóipari szegmensként tekintsünk rá. Ma már egyértelmű, hogy világszinten domináns, sokrétű és egyre inkább befektetőbarát iparágról beszélünk. A 2024-es évben a globális videojáték-piac már túlszárnyalva a professzionális sportokra költött összkiadásokat is. A szektor a COVID-19 miatti robbanásszerű bővülést követően ismét egy újabb fordulóponthoz érkezhetett: egyszerre lendíti fel a piacot az úttörő technológiák (kiemelten a mesterséges intelligencia), az új játékkonzolok és a régóta várt nagy játékmegjelenések sora. A következő években a videojátékipar szerepe nemcsak gazdasági, de kulturális szempontból is egyre meghatározóbbá válik.

A szektor növekedésének fő mozgatórugói

  1. 3 milliárdra nőhet a gamerek száma

A videojáték-ipar növekedése az elmúlt évtizedben kiemelkedő volt, de a járvány utáni korrekció következtében a lendület jelentősen megtört, az iparág jelenleg lassabb, egyszámjegyű éves növekedéssel szembesül. A 2017–2021 közötti 13%-os átlagos növekedés 2021–2023-ra 1%-ra esett vissza, a következő években pedig várhatóan 5% körüli éves bővülésre lehet számítani. A globális piac 2024-ben 221 milliárd dollár lehet, 2028-ra pedig 266 milliárd dollárra növekedhet.

A növekedés üteme ugyan lassult a COVID utáni időszakban, de a piac szilárd fundamentumokkal, új üzleti modellekkel és technológiai innovációval halad előre. Ez a növekedés nem pusztán mennyiségi. Minőségi, szerkezeti átalakulás zajlik a játékiparban – új platformok, üzleti modellek és technológiai áttörések révén, amelyek gyökeresen átalakítják a fejlesztést, a terjesztést és a fogyasztói élményt. Emellett a gamerek száma világszinten 2029-re elérheti a 3 milliárdot, ami 17%-os emelkedés 2024-hez képest.

Forrás: Bloomberg, VIG AM HU

  1. Éves 25% növekedés a felhőben

A generatív mesterséges intelligencia új korszakot nyitott a játékiparban. Az AI nem csupán a játékélményt szabja személyre, hanem a fejlesztési költségeket is jelentősen csökkenti, egyes esetekben a korábbi fejlesztési idő töredékére rövidítve a ciklusokat, évek helyett hetek alatt elkészülhet egy új játékprototípus. Az AI által vezérelt automatizálás és kreatív generálás lehetővé teszi a kisebb stúdiók számára is, hogy versenyképes, gyorsan piacra vihető termékeket alkossanak.

A felhőalapú játékpiac 2029-ig évi 25%-os átlagos növekedési ütemmel érheti el a 25 milliárd dolláros méretet. Ez az infrastruktúra lehetővé teszi a minőségi élményt, függetlenül a játékos eszközétől, így még szélesebb közönséget vonz.

  1. Változó üzleti modellek

Egy kulcsfontosságú változás a Gaming-as-a-Service (GaaS) üzleti modellek egyre szélesebb körű elterjedése. Az egyszeri játékértékesítéseket felváltja a hosszú távú bevételtermelés. Ez lehetővé teszi a fejlesztők számára, hogy a játék megjelenését követően is tartós bevételt realizáljanak, például előfizetési díjak, játékon belüli vásárlások és folyamatos tartalomfrissítések révén.  A hagyományos, egyszeri játékértékesítésekkel ellentétben a GaaS modell lehetővé teszi a szolgáltatók számára, hogy rugalmasabban és kiszámíthatóbban növeljék bevételeiket, még akkor is, amikor a konzoleladások vagy új megjelenések volumene csökken.

  1. Már a boomerek is egész nap játszanak

Az Egyesült Államokban már több mint 213 millió amerikai játszik rendszeresen, az átlagos heti játékidő pedig elérte a 12,8 órát. Az 50 év feletti korosztályban is jelentős növekedés tapasztalható: 2004-ben még csak 17%, 2024-re már 29% játszott aktívan. A korábban szigorú szabályozás enyhülésével új növekedési ciklus kezdődött. A kínai játékipar 2024-ben 7,5%-kal nőtt, elérve a 44,8 milliárd dolláros értéket. A kulcsszereplők közé tartozik a NetEase és a Tencent. Japánban pedig az új hardverek, például a Nintendo Switch 2 bevezetése serkenti a növekedést. 2024-ben a kínai piac 7,5%-kal, közel 45 milliárd dollárra nőtt, míg Japánban a bevétel meghaladhatja az 51 milliárd dollárt 2025-ben.

  1. Látványos eredmények a főbb piaci szereplőknél

A Call of Duty: Black Ops 6 és a Helldivers II című nagy sikerű új megjelenések jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy a vezető játékkiadók 2025-ben növelni tudják a felhasználói aktivitást.

  1. Pénzügyi stabilitás, új kihívások és a jövő kilátásai

A járvány utáni piaci újrakalibrálás során a szereplők optimalizálták működésüket, racionalizálták kiadásaikat, és számos ponton AI-eszközöket vezettek be. Ennek eredményeképp a szektor pénzügyi bázisa stabilabb, mint valaha. Az iparági szereplők szabad cash-flow marginjai jelentősen javultak az elmúlt években, többek közt a költségcsökkentési és hatékonyságjavító intézkedéseknek, valamint az AI integrációjának köszönhetően. Az iparág konjunkturális érzékenysége alacsony, mivel a fogyasztók gazdasági lassulás idején is ragaszkodnak a digitális szórakozáshoz.

Az iparág egyik fő kihívása, hogy a játékfejlesztési költségek, különösen a top kategóriás megjelenések esetében, lényegesen gyorsabban nőttek, mint a bevételek. Emellett az iparág számos szabályozási, adatvédelmi, fogyasztói és versenyjogi kockázattal néz szembe, főleg a globális kitettség révén. Az innováció üteme továbbra is kulcskérdés marad, hogy sikerül-e tartósan fenntartani a növekedést.

Összegzés

A videojáték-iparág már nem csupán egy szórakoztatóipari kategória – önálló globális ökoszisztémává vált. A technológiai fejlődés, a társadalmi elfogadottság, az új üzleti modellek és a régiós növekedés együttese olyan növekedési pályát teremt, amely hosszú távon is fenntarthatónak látszik. Befektetői szemszögből ez a megatrend egyszerre kínál innovációt, stabilitást és ciklusfüggetlenséget – mindezt egy olyan iparágban, amely a jövő digitális szórakoztatásának egyik fő alappillére lesz. Ennek következtében a VIG MegaTrend Részvény Befektetési Alapnak is egyik fontos befektetése az iparág.

 

Forrás: GlobalX Insights; BCG, The Future of Global Gaming Industry; BCG, The gaming report

VIG MegaTrend Részvény Befektetési Alap

A VIG MegaTrend Részvény Befektetési Alap célja, hogy a gazdasági ciklusokon túlnyúló, globális megatrendekből profitálni tudjon.

Ilyen trendek lehetnek a demográfiai változások (öregedő társadalom, fejlődő piacok), a szűkös erőforrások következtében kialakuló hatékonyság növekedés (megújuló erőforrások, energia hatékonyság), az urbanizáció, vagy akár a technológiai újítások, innováció.

Az Alapot Richter Péter, szenior részvény portfólió menedzser kezeli.

Jogi nyilatkozat: A blog üzemeltetője a VIG Befektetési Alapkezelő Magyarország Zrt., a szerzői az Alapkezelő munkavállalói. A weboldal kereskedelmi kommunikációt tartalmaz. A blogon megjelenő cikkek magánszemélyek szubjektív véleményét tükrözik, tájékoztatási céllal készülnek és nem minősülnek befektetési elemzésnek vagy befektetési tanácsadásnak és nem tartalmaznak befektetési ajánlást. A blog szerzői saját nevükben kereskedhetnek olyan pénzügyi és pénzeszközzel vagy más termékkel, amelyről az általuk készített cikk közöl tájékoztatást vagy véleményt. Bár a szerzők tőzsdei vagy tőzsdén kívüli kereskedés során szerzett tapasztalata a jelen blogon szereplő írásaikban is megjelenhet, de érdekeltség nem befolyásolhatja az általuk közölt tájékoztatást. A blogon megjelenő cikkekben, hírekben és tájékoztatásokban megjelenhetnek olyan társaságok, amelyek üzleti kapcsolatot tartanak fenn a VIG Befektetési Alapkezelő Magyarország Zrt.-vel vagy a blog szerzőivel akár közvetlenül, akár a VIG Group cégcsoportba tartozó más vállalkozáson keresztül. Jelen blogon megjelent cikkek nem tartalmaznak teljes körű tájékoztatást, és nem helyettesítik a befektetés megfelelőségének vizsgálatát, amelyet csak az adott befektető egyedi körülményeinek értékelésével lehet megállapítani. A megalapozott befektetési döntés meghozatalához kérjük, hogy részletesen és több forrásból tájékozódjon!

A VIG Befektetési Alapkezelő Magyarország Zrt., a blog szerkesztői és szerzői nem vállalnak felelősséget a blogon szereplő tartalom naprakészségéért, esetleges hiányosságaiért vagy pontatlanságaiért, valamint a blogcikkek alapján hozott befektetési döntésekért és a befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.